Sluieren


Sluieren

“Sluieren (ook wel glaceren genoemd) is een schildertechniek waarbij je over een witte ondergrond doorzichtige kleursluiers (glacis) schildert. Door deze lagen ontstaat er een dieptewerking. De witte ondergrond is belangrijk omdat het licht van buitenaf door de sluierlagen heen schijnt en weerkaatst wordt op de witte ondergrond.”

Bij een gesluierde muur ontstaat er als het ware een levendigheid en een gevoel van doorlaatbaarheid, waardoor de muur gevoelsmatig minder een barrière vormt.
  • Is de sluiertechniek vergelijkbaar met andere schildertechnieken?

    Het laag voor laag aanbrengen van transparante kleuren was bij de oude Egyptenaren en de Romeinen al bekend. In de schilderkunst is het eeuwenlang toegepast in olieverf, aquarel, fresco en tempera-technieken.

  • Hoe is de sluiertechniek ontstaan?

    In o.a. Scandinavische landen, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden buitenmuren gesluierd, waarbij de kleurlaag verkiezelt  met de ondergrond. Deze techniek kan ook binnen worden toegepast.

  • Waar wordt het sluieren van muren toegepast?

    In de praktijk wordt het veel toegepast in woonkamers, woonzorghuizen, scholen, kerken,  kantoren en fabriekshallen. In principe kan het dus overal worden toegepast. Het is een voortdurend onderzoek waar je wat toepast qua kleur en of wandbeelden. Waar doe je wat? Een woonkamer leent zich soms minder voor een expressieve beeldende vorm van sluieren, maar een muur in de gang van een instelling of kantoor soms juist weer wel.

  • Kun je iets vertellen over de techniek?

    De verf bestaat uit water, bindmiddel en kleurpigmenten. De pigmenten kunnen poedervormig zijn of een pasta. Na het mengen breng je de lagen op met een kwast. Hoeveel lagen je opbrengt hangt ondermeer van de structuur van de ondergrond af, gemiddeld drie tot zeven lagen. In een kerkruimte kan dat meer zijn, een altaarachterwand wordt soms heel intensief paars gesluierd waardoor er meer lagen nodig zijn om de gewenste intensiteit te bereiken. In de eerste lagen houd ikzelf de kleur nog een beetje terug, die lagen vormen de opbouw en zorgen uiteindelijk voor de kwaliteit van de dieptewerking. In de volgende lagen geef ik meer kleur mee. Per laag kun je verschillende kleurtinten gebruiken.

Wandschilderingen

Ook is het mogelijk om met deze techniek wandschilderingen te maken al dan niet figuratief of abstract.
  • Waar laat je je door inspireren?

    Ik kijk wat past in de omgeving of naar wat er gevraagd wordt in de opdracht. Ik probeer open te zijn voor wat er speelt. Toen ik een wandschildering van een landschap maakte in een instelling voor verslavingszorg viel het me op dat de bewoners er niet erg op reageerden. Toen ik er schapen in schilderde, reageerden ze wel. Ik heb er ook een herder ingeschilderd, en die een pijp gegeven. Zo ontwikkelde het thema zich door de gebruikers. Soms krijg ik in de opdracht een duidelijk thema mee, zoals een wandschildering van de vier jaargetijden. Waardoor ik mij laat inspireren is heel wisselend, maar altijd gerelateerd aan de opdracht die er ligt. 


    Waar ik op let bij een opdracht is de dialoog die ontstaat tussen de vraag (de opdracht), de gebruikers (die soms tijdens het schilderen de ruimte gebruiken en ook reageren) en de ruimte (lichtval, grootte, eenheid enz.). In dit kunstzinnige proces begeef ik mij tussen deze elementen en probeer deze samen tot iets levendigs te maken waarbij ik probeer alles tot z’n recht te laten komen. Dit zie ik als een grote uitdaging.

Mijn manier van werken


“Het is niet zomaar een kleur op de muur. De muur is als het ware de kleur geworden.“

“Wat ik belangrijk vind bij een gesluierde muur is dat het niet zomaar een kleur op de muur is. De muur is als het ware de kleur geworden. Daardoor beleef je eerst de sfeer en heb je niet meteen door dat de muur is gesluierd.
Ook kun je in het sluierwerk nog lang doorwerken aan detaillering, door bijvoorbeeld de onderkant of hoeken heel subtiel wat te verzwaren door iets meer kleur te geven. Door te spelen met het licht en schaduwwerking in de ruimte kun je het natuurlijke karakter van een lichtinval versterken en kijk je welke stukken wat meer kleur verdragen.”


Share by: